Asztma

A légutak egyik gyakori krónikus gyulladásos betegsége, melynek jellemzője a változékony és ismétlődő tünetek, a légutak reverzibilis elzáródása és a hörgőgörcs.
Az asztmás roham során a levegő ezen szabad áramlása akadályoztatott három fő okból: A hörgőcskéket körbevevő izmok összehúzódnak, szűkítik a légutak átmérőjét. (bronchospazmus) A hörgőcskék belső fala megduzzad, ezzel tovább szűkül. A hörgőcskék falában, nyálkahártyájában található sejtek sűrű nyákot termelnek, ami ugyancsak légáramlási akadályt képez.

A beszűkült légutak nem engedik a széndioxiddal dúsult, elhasznált levegő kiáramlását a tüdőből. Az asztmás beteg azonban mégsem azt érzi, hogy nem tudja kifújni a levegőt, hanem éppen ellenkezően úgy érzi, nem kap levegőt. Légzési nehezítettség nehézlégzés, sípoló légzés alakul ki.
Bárki lehet asztmás, azonban a betegség családi halmozódást mutat. Jelenleg a magyar lakosság kb 8%-a asztmás, és ez az arány ismeretlen okokból rohamosan nő. A nem megfelelően kezelt szénanáthások kifejezetten veszélyeztetettek a súlyos asztma kialakulására. Az asztma a légútak betegsége, azonban a pontos oka nem ismert. Az asztmás beteg légútjai nagyon érzékenyek, fokozottan reagálnak számos provokáló tényezőre, úgynevezett triggerekre. Ezen triggerek aztán asztmás rohamot eredményezhetnek.
1. Allergiás asztma, allergének (pl. pollenek, gombaspórák) provokálják
2.Nem allergiás asztma, melynek oka nem ismert
Fertőzések: influenza, meghűlés, vírusok, melléküreggyulladások
-Fizikai aktivitás: igen gyakori gyermekeknél
-Időjárás: hideg, hőmérsékletváltozás
-Dohányzás
-Allergének: pollenek, házipor, penészgomba-spórák, állati szőrök, ételek, por
-Kemikáliák
-Gyógyszerek: aszpirin, ibuprofen, beta-blokkolók, stb.
-Múlni nem akaró köhögés, éjjelente erősebb ingerrel
-A légzés megrövidülése
-Hangos légzés, legtöbbször sípoló
-Szorítás érzése a mellkason
-Nehéz légzés

Az Asztma tüntei és a panaszok előfordulása minden betegnél eltérő. A panaszok olykor szűnni látszanak egy-egy időszakra, máskor újra felerősödnek. Már az enyhébb tüneteket is javasolt időben tüdőgyógyász szakorvossal kezeltetni, hogy az asztma súlyosbodása elkerülhető, illetve a lehető leglassabb legyen. Enyhe asztmás tünetnek minősül még azon légzési panaszok köre, amikor a légzésprobléma csak néhány percre jelentkezik, majd minden helyreáll magától. Az asztma súlyosabb stádiumaiban az ilyen rosszulléteket nevezzük asztmás rohamoknak.
Az asztma tünetei jelentősen felerősödhetnek a levegőben szálló pollenek és egyéb irritáló ingerlő anyagok jelenléte esetén. Amennyiben Önnek allergiás asztmája van, minden egyes allergénnel való találkozás súlyosbíthatja állapotát.
A kezdődő asztmás beteg elsőként meghüléses, hurutos problémákat észlel magán. Legtöbb esetben intenzív testmozgás során érzékelhető a jelentkező köhögési inger, levegő utáni kapkodás, ami gyengeség érzéssel is párosul. A beteg nyugtalanabbul alszik és főleg éjszakánként köhögő rohamok gyötrik. A fenti asztma tünetek esetén kérje tüdőgyógyász szakorvos segítségét, aki meg tudja vizsgálni a tüneteket és a tüdő kapacitását.
Amennyiben Ön a fenti tünetek valamelyikét tapasztalja, kezeltesse magát azonnal, hogy megelőzhesse a súlyosabb asztmás roham kialakulását!
Asztma vizsgálat
Az asztmások légzésfunkciós értékei a rohamokat leszámítva normális értékeket mutatnak. A tüdőgyógyászat több vizsgálatot is használ a diagnózis felállítására. A kórelőzmények felvétele, a tünetek, az általános egészségi állapot kikérdezése után az alábbi vizsgálati módszerek állnak rendelkezésre:
-Légzésfunkciós vizsgálat (spirometria)
-Terheléses légzésfunkció
-Allergia vizsgálat
A vizsgálattal a hörgők összehúzódását lehet kimutatni. A vizsgálat kimutatja a be és kiáramló levegő sebességét és mennyiségét.
Tüdőgyógyász szakorvosunk segít kiválasztani a legmegfelelőbb kezelési módot, életkortól és a betegség súlyosságától függően. Az asztma kezelésben a tünetmentesség elérése és az asztmás rohamok oldása, valamint az életminőség javítása reális cél.
Asztma kezelése - gyógyszeres terápia
Az asztma kezelése alkalmazott gyógyszerek három csoportjával:
-Fenntartó kezelés gyógyszerei:
Napi szinten kell őket alkalmazni a krónikus tünetek csökkentésére és a rohamok megelőzésére szolgálnak. Általában hosszútávon szedni kell őket az asztma kezelése során.
-Asztma rohamoldó gyógyszerek:
Gyorsan de rövid ideig hatnak. Kezdődő rohamok megfékezésekor használható, a roham gyors oldására használatos.
-Allergiás asztma kezelésére használatos gyógyszerek:
A beteg allergénekre adott reakcióját befolyásolják, a velük szembeni érzékenységet csökkentik.
Megfelelő kezeléssel az asztma kordában tartható betegség. Az asztma kezelése során egyik legfontosabb feladat a triggerek azonosítása és elkerülése.
-sópipa
-sóbarlang